اطلاعیه
سؤالات مسابقه پیامکی"چرا عفاف و حجاب؟ مگر بی حجابی یا بدحجابی چه اشکالی دارد؟
سؤالات مسابقه پیامکی"چرا عفاف و حجاب؟ مگر بی حجابی یا بدحجابی چه اشکالی دارد؟- برگرفته از کتاب مسأله حجاب، اثر استاد شهید مطهری"- 15تست- ویژه کارکنان و دانشجویان عزیز مرکز مهدیه
سؤالات مسابقه پیامکی"چرا عفاف و حجاب؟ مگر بی حجابی یا بدحجابی چه اشکالی دارد؟- برگرفته از کتاب مسأله حجاب، اثر استاد شهید مطهری"- 15تست- ویژه کارکنان و دانشجویان عزیز مرکز مهدیه
(ارسال گزینه صحیح سؤالات ذیل به همراه ذکر نام و نام خانوادگی، بخش/ واحد محل کار به سامانه پیامکی 300079183تا ساعت 24 دوشنبه 1401/5/17)
به عنوان مثال: حسن محمدی فرجادی- روابط عمومی- 1)ج 2)الف 3)ج و ...
ملاحظه( جهت یادآوری): جزوه مسابقه در پرتال مرکز مهدیه به نشانی: mmc.sbmu.ac.ir و همچنین فایل های مشترک واحدها( فایل روابط عمومی) قابل مشاهده است.
------------------------------------------------------------------------------------------
1-کدام گزینه در باره تاریخچه حجاب، صحیح است؟
الف) در ایران باستان، در میان قوم یهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته است.
ب) در جاهلیت عرب، حجاب وجود نداشته است.
ج) حجاب هندی نیز نظیر حجاب ایران باستان، از آنچه در قانون اسلام آمده، سخت تر و شدیدتر بوده است.
د)تمام موارد
2-کدام گزینه صحیح نیست؟
الف)عفاف و حجاب تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام، برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد، بکار برده است.
ب)در جهان خلقت، مرد مظهر عشق و طلب و زن مظهر معشوقیّت و مطلوبیّت آفریده شده است.
ج)مولوی مثل مرد و زن را به آب و آتش تشبیه کرده است.
د) مرد در عمق روح خویش طالب ابتذال زن و تسلیم و رایگانی اوست زیرا در آن صورت زحمت کمتری در بدست آوردن او خواهد کشید.
3-به گفته دانشمندان اروپایی اولین قربانی آزادی و بی بند و باری امروز زنان و مردان،........... است.
الف) عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی
ب) بهم خوردن نظامات خانوادگی و از هم گسیختگی نسل
ج) امنیت اجتماعی
د) پویایی و رشد فعالیت های اقتصادی
4-به عقیده استاد شهید مطهری فلسفه اینکه زنان پیامبر اکرم(ص) بعد از رحلت آن حضرت، طبق دستور خداوند حق ازدواج نداشتند، چیست؟
الف)زیرا پیر و فرتوت شده بودند و ازدواج برای آنان جذّابیّت نداشت.
ب)زیرا هیچ مردی بعد از پیامبر(ص)لیاقت همسری آنان را نداشت.
ج)زیرا امکان داشت شوهر بعدی، از شهرت و احترام همسرش(زن سابق پیامبر(ص)) سوء استفاده کند و مشکلات سیاسی و اجتماعی به وجود آورد.
د) تمام موارد
5- کدام گزینه در باره فلسفه عفاف و حجاب، صحیح نیست؟
الف)از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند. ارزش زن را در برابر مرد بالا می برد.او را از تعرّض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون می دارد.
ب) از نظر خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیّت بین زوجین می گردد.
ج) از نظر اجتماعب موجب حفظ و استیفاء نیروی کار و فعالیت اجتماع می گردد.
د) عفاف و حجاب فلسفه ای جز محدود کردن و محبوس کردن زن ندارد و سبب افزایش التهابها و عقده های ناشی از محرومیّت های جنسی برآمده از محدودیّت های ناشی از عفاف و حجاب خواهد شد.
6- کدامیک از نیازهای طبیعی و غرایز انسان، عمیق و دریا صفت است که هرچه بیشتر اطاعت شود، تیزتر می گردد و هیچ گاه از راه فراوانی، سیر و اشباع نمی گردد؟
الف)جنسی ب) خوردن و خوابیدن ج) طلب علم، جاه طلبی، پول پرستی د) موارد الف و ج
7-کدام گزینه در باره آثار سوء روابط آزاد بین زن و مرد، صحیح نیست؟
الف) اشتیاق به ازدواج کم می شود و ازدواج، عامل محدودیّت و محرومیّت تلقّی می گردد.
ب) مردان وقتی شور و نشاط شان به سستی و ضعف گرایید، اقدام به ازدواج می کنند و زن را برای فرزند آوری و احیاناً جهت خدمتکاری می خواهند.
ج)از آنجائی که انسان ذاتاً تنوّع طلب است در نتیجه به دنبال ازدواج و پذیرش تعّهدات سنگین ناشی از آن نیست و به دلیل ضرورت ازدیاد نسل، مجبور به پذیرش ازدواج شده است. حال که چنین است باید او را در روابط جنسی آزاد گذاشت و مشکل ناشی از بهم گسیختگی نسل در این گونه از روابط را با استفاده از وسایل ضدبارداری حل نمود.بنابر این، این گونه از روابط، هیچ گونه آثار سوئی ندارند.
د) پیوند زناشویی سست می شود چرا که عشق واقعی بین زوجین شکل نمی گیرد و زن و شوهر بجای اینکه خود را عامل سعادت و خوشبختی همدیگر بدانند، برعکس، به طرف مقابل به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و باعث محدودیت خویش می نگرند.
8-آیا از نظر قوانین اسلام، جمله زیر در روابط بین زوجین در ازدواج دائم صحیح است؟ جرا؟
" مصلحت خانوادگی ایجاب می کند که خارج شدن زن از خانه، توأم با جلب رضایت شوهر و مصلحت اندیشی او باشد. البته مرد هم باید در حدود مصالح خانوادگی نظر بدهد نه بیشتر".
الف) بله- زیرا ممکن است رفتن زن به خانه اقوام خود، حتی خواهر یا مادرش در صورتیکه فرد فتنه انگیزی باشند، سبب بر هم خوردن آرامش در خانواده و تلخی زندگی گردد که اثرات زیان بارش نه تنها متوجه مرد، بلکه متوجه خود زن و فرزندان نیز خواهد شد و شوهر حق دارد به عنوان رئیس خانواده، مانع این گونه معاشرت ها شود.
ب)خیر- زیرا با اصل آزادی زن به عنوان یک انسان منافات دارد.
ج) بله- زیرا زن مملوک مرد است و باید همیشه تحت فرمان او باشد.
د) خیر- زیرا در اسلام نه زن رئیس خانواده است و نه مرد؛ بلکه همه مسائل خانواده به صورت کاملاً مشارکتی با حق رأی متساوی حل و فصل می گردد.
9) اگر پخش و انتشار عکس های منافی عفت مجاز گردد، آیا پس از مدتی مردم خسته خواهند شد و دیگر به آنها نگاه هم نخواهند کرد؟ چرا؟
الف)بله- زیرا اصولاً در تمام نیازهای بشر، با فراوانی عرضه، موضوع عادی شده و از جذّابیّت می افتد.
ب) در مورد یک عکس بالخصوص، آری ولی در مورد مطلق بی عفتی ها هرگز؛ زیرا از یک نوع عکس منافی عفت خستگی پیدا می شود ولی عطش روحی زبانه می کشد و نوع دیگری از بی عفتی را تقاضا می کند و این تقاضاها هرگز تمام شدنی نیست.
ج)خیر- زیرا غریزه جنسی بسیار قوی و تحریک پذیر است و خستگی در آن در هیچ شرایطی معنا ندارد.
د) بله- زیرا هرچه غریزه جنسی را آزاد بگذاریم و امکان بهره مندی اش را بی هیچ قید و شرطی فراهم کنیم، سبب ارضاء و آرامش آن شده و در نتیجه، همه مناظر و صحنه های منافی عفت برایش عادی می گردد.
10)جنبه روحی غریزه جنسی به چه شکل یا شکل هایی می تواند بروز و ظهور یابد؟
الف) عشق ب) هوس و حرص و آز و تنوّع طلبی
ج) اساساً غریزه جنسی هم مانند سایر غرایز انسان همچون خوردن و خوابیدن، محدود و سطحی است و فقط جنبه جسمی دارد، نه روحی.
د)"عشق" و یا "هوس و حرص و آز و تنوّع طلبی"
11) چه چیزی سبب طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانی در انسان می گردد؟
الف)محرومیّت ها و عقده های ناشی از آن ب) پیروی و تسلیم مطلق در برابر آن
ج)وجود زیبا رویان در جامعه بشری د) موارد الف و ب
12) وقتی مردی با زن نامحرمی روبرو می شود و با او گفتگو می نماید، نوع نگاه کردنش به آن زن باید از نوع ............. باشد یعنی ............... .
الف)استقلالی- به او خیره نشود و چشم چرانی نکند.
ب) آلی- مجاز است به او نگاه کند چرا که لازمه مکالمه، نگاه کردن است ولی خیره نشود و چشم چرانی نکند.
ج) آلی، استقلالی- به او خیره شود ولی قصدش تلذّذ نباشد.
د) استقلالی، آلی- به او خیره نشود و به قصد ریبه نگاه نکند.
13) کدام گزینه صحیح نیست؟
الف)زن مجاز است بجز عورت، همه اعضاء بدن خود را به محارم غیر شوهر آشکار سازد.
ب) فلسفه وجوب "ستر عورت" در اسلام، این است که آن، نوعی نظافت و پاکی روح است از اینکه بشر دائماً در باره مسائل مربوط به اسافل اعضاء بیندیشد.
ج)طبق تفسیر آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور، زن مجاز است زینت های ظاهری خود را مانند زیور آلات که قابل جدا شدن از بدن هستند( دستبند، النگو، انگشتر، جامه) و آرایش های عادی و معمولی متصل به بدن مانند سرمه و خضاب دست ها را در برابر مردم- که بالتبع برای او نامحرم هستند- آشکار سازد.
د) برای زن فقط پوشاندن چهره و دست ها تا مچ، در برابر نامحرمان واجب نیست. بنابر این مو، سینه، دور گردن و زیر گلو نیز از مواضعی است که باید در برابر نامحرم پوشیده شود.
14) کدام گزینه صحیح نیست؟
" طبق مفاد آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور، زن مجاز است مطلق زینت خود را در برابر محارم و افراد ذیل آشکار سازد".
الف)پسر خاله و پسر عموی بالغ
ب)کودکانی که نزدیک به حد بلوغ هستند ولی بالغ نمی باشند و توانایی عمل زناشویی را ندارند.
ج) دیوانگان و همچنین افراد خواجه
د) کودکان غیر ممیّز یعنی کودکانی که قدرت نشخیص مطالب مربوط به امور جنسی را ندارند.
15) کدام گزینه صحیح نیست؟
الف)برای زن مسلمان جایز نیست که زیبائی های زن دیگر را برای شوهر خود توصیف کند.
ب) منظور از "جلباب" در آیه 59 سوره مبارکه احزاب عبارت است از روسری هایی که از "چارقد " بزرگتر و از"ردا" کوچکتر است. و مقصود از نزدیک ساختن جلباب در این آیه، پوشیدن و جمع و جور کردن آن است به گونه ای که استفاده از آن برای زن، بی اثر و بی خاصیت نباشد؛ بلکه زن، خود را با آن بپوشاند. همچنین طبق مفاد این آیه، زن سالخورده جایز است چارقد و روسری را زمین بگذارد.
ج)در خواستگاری، مرد مجاز نیست به مو و زیبائی های زن مورد نظرش( که قصد واقعی ازدواج با او را دارد)، حتی بدون قصد تلذّذ نگاه کند و می تواند جهت تحقیق در این امور از محارم خانم کمک بگیرد.
د) وظیفه اول زن، مادری و خانه سالاری است و مرد به عنوان رئیس خانواده حق دارد در چارچوب مصالح خانوادگی، همسرش را از انجام کار و شغل معیّنی منع کند.
کمیته فرهنگی بیمارستان مهدیه