• تاریخ انتشار : 1399/02/18 - 17:02
  • بازدید : 367
  • تعداد بازدید : 72
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
اطلاعیه

سؤالات مسابقه پیامکی" چرا عبادت؟ و اثرات آن در زندگی دنیوی"- ویژه همکاران و دانشجویان عزیز مرکز مهدیه

(ارسال گزینه صحیح سؤالات ذیل به همراه ذکر نام و نام خانوادگی، بخش/ واحد محل کار به سامانه پیامکی 300079183 تا ساعت 24 جمعه 99/2/19)

سؤالات مسابقه پیامکی" چرا عبادت؟ و اثرات آن در زندگی دنیوی"-20 تست

(ارسال گزینه صحیح سؤالات ذیل به همراه ذکر نام و نام خانوادگی، بخش/ واحد محل کار به سامانه پیامکی 300079183 تا ساعت 24 جمعه 99/2/19)

به عنوان مثال: حسن محمدی فرجادی- روابط عمومی- 1)ج   2)الف  3)ج  و ...

ملاحظه( جهت یادآوری): جزوه مسابقه در پرتال مرکز مهدیه به نشانی: mmc.sbmu.ac.irقابل مشاهده است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1-اگر خدمت به مردم بدون جلب رضای خدا انجام گیرد، در محضر الهی....

الف) بدون پاداش است                     ب) کیفر نیز دارد

ج) پاداش مناسبی از سوی خداوند در دنیا و یا آخرت خواهد داشت.              

د) پاداش بسیار کمی از سوی خدا در دنیا خواهد داشت.

 2- اگر شرایط صحت نماز رعایت شود و مبطلی در آن رخ ندهد ولی بدون حضور قلب خوانده شود، مقبول درگاه الهی نیست، و این بدان معنی است که......

الف) به کلی مردود و بدون پاداش و ثواب است                

ب) چون اطاعت فرمان خدا انجام شده، انجام وظیفه محسوب می شود و بدون پاداش نخواهد بود

ج) بدون پاداش نیست ولی دارای محتوای عالی و رشدآفرینی نخواهد بود         

  د)  نخواندنش بهتر از خواندنش است.

 3- رسیدن به مقام قرب الهی در سایه عبادت  یعنی....

الف) شهود باطنی و دیدار و ملاقات روحانی و معنوی با خدا در دنیا

ب) خداوند که کمال،قدرت، حیات، علم علی الاطلاق است، برکمال، قدرت، حیات و اراده و علم ما نیز به طور مرتّب افزوده می شود.

ج) در آخرت با چشم ظاهری خواهیم تواست که خداوند را مشاهده کنیم.

د) موارد الف و ب

4- معنای دقیق عبارت قرآنی" اتّقواالله: تقوای الهی داشته باشید" چیست؟

الف) از خدا بترسید                                     ب) خود را از گزند کیفر الهی محفوظ بدارید

ج) به خدا ایمان داشته باشید                        د) از خدا پرهیز کنید

 5- در قرآن کریم از کلمه "تقوا " به ..... تعبیر شده است.

الف) بهشت                                 ب) جامه و لباس

ج) پرهیز کاری                               د) ایمان

6-  کدام گزينه در مورد " تقوای الهی"  صحيح نيست؟

الف)تقوا، انسان را از قید بندگی هوا و هوس آزاد می کند.

    ب)تقوا انسان را از قید رقیّت ها و بندگی های اجتماعی نیز می رهاند.

          ج) همچنان که تقوا، انسان را ا ارتکاب گناه حفظ می کند، انسان نیز باید از تقوای خود مواظبت نماید.

                       د) تقوا ضامن حفظ انسان از ارتکاب تمامی گناهان است.

7-  کدام گزينه در مورد "آثار تقوا در زندگی انسان" صحیح نیست؟

الف)تا تقوا نباشد، وضع قوانین و مقررّات مدنی، هرچند که کامل و دقیق هم باشند، ضامن اصلاح جامعه نخواهد بود.

ب)انسان متّقی، روحی مطمئن و اعصاب و روانی آرام دارد.

           ج) تقوا به انسان، بصیرت و روشن بینی می دهد.

                    د)انسان با تقوا،علوم نظری مانند ریاضی، فلسفه را بهتر می فهمد.

8-تقوای الهی چگونه می تواند در روشن بینی و تشخیص راه و چاه زندگی عملی انسان مؤثّر باشد ؟

الف) عقل نظری او را تقویت می کند.

ب) تقوا، دشمن عقل را که هوا و هوس است، رام و مهار می کند و نمی گذارد اثر عقل را خنثی کند.

ج) تقوا، هم هوش انسان را زیاد می کند و هم عقل نظری او را.

د) تمام موارد

9) تقوای الهی حس الهام گیری انسان را........ و احساسات و عواطف او را .........می کند.   

الف) تقویت- رقیق تر و لطیف تر                  ب)کاهش- افزایش

                                                        د) کاهش- کاهش                                        ج) افزایش- کاهش  

10)منشأ بیشتر فتنه ها و گرفتاری های اخلاقی و اجتماعی انسان،......

الف) خود اوست                 ب) جامعه است     

 ج) حکّام ظالمند                د) افراد شرور جامعه هستند.

11)قرآن کریم در انتهای بیان داستان حضرت یوسف(ع)، رمز و راز پیروزی او بر شدائد و سختی ها و رسیدن او به اوج عزّت را در چه می داند؟

الف)الطاف خفیّه و امداد غیبی الهی            ب) معجزه پیامبری اش

ج) تقوا و صبر یوسف(ع)                             د) نبوغ فکری یوسف(ع)

12) معنی دقیق" ایمان به خدا" چیست؟

الف)وجود خدا را قبول داشته باشیم     

 ب) مترادف و هم معنی کلمه "تقوای الهی است"

ج) اعتقاد به خدا به گونه ای که منشأ عمل صالح گردد.

د) موارد الف و ب

13) امام علی(ع): اگر کسی یک خصلت از خصال خیر در او باشد، کافی است که سایر صفات و خصلت های او را تحمّل کنم و ببخشم مگر دو چیز را: .........

الف) حرص- حسد                              ب) غیبت- تهمت

ج) روزه خواری- بی نمازی                  د) بی عقلی- بی ایمانی

14) کدام گزینه صحیح است؟

الف) قرآن کریم:" هان! تنها با یاد خدا دل ها آرامش می یابد"

ب) اگر نیازهای معنوی انسان برآورده نشود، با وجود برخورداری از همه گونه امکانات مادی، احساس خوشبختی و رضایت، حاصل نخواهد شد.

ج) حدیث از معصوم(ع): خداوند خوشی و آسایش را در دو چیز قرار داده: یقین و رضایت خاطر؛ و ناراحتی و رنج را در دو چیز دیگر قرار داده: تردید و خشم

د) تمام موارد

15) ایمان و عمل،......... با یکدیگر دارند، یعنی.......

الف) رابطه متضادّی- اثر یکدیگر را خنثی می کنند

ب) رابطه متقابلی- اثر یکدیگر را تقویت و سبب رشد همدیگر می شوند

ج) هیچ گونه رابطه ای با یکدیگر ندارند- اثری بر یکدیگر نخواهند داشت

د) گاهی رابطه متقابل و گاهی متضاد-  گاهی سبب رشد و تقویت و گاهی سبب خنثی کردن اثر یکدیگر می شوند.

16) کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) عقل، به مانند چراغ است که به انسان می گوید از این راه برو یا از آن راه؛ به عبارت دیگر به انسان، جهت هم می دهد.

ب) هدف اصلی از عبادت خدا، تذکر و به یاد خدا بودن و خروج از غفلت نسبت به خداست.

ج) اینکه " اگر یک نخ غصبی در لباست باشد، نمازت باطل است"، به این دلیل است که اسلام خواسته است که یک برنامه تربیتی( که در اینجا تأمین حقوق اجتماعی است)، در سایه عبادت حاصل شود.

د) تقوا و تزکیه نفس سبب تقویت نیروی اراده انسان، و انجام عبادات، سبب تقویت عشق و علاقه معنوی و ایجاد حرارت ایمانی در انساتن می شود.

17) پیامبر اکرم(ص): محکم ترین دستگیره ایمان( قابل اطمینان ترین وسیله نجات و سعادت انسان) عبارت است از..........

الف) نماز، روزه، جهاد با دشمن               ب) نماز، روزه، زکات، خمس

ج) خدمت به خلق حتی اگر بدون جلب رضای خدا باشد

د) دوست داشتن به خاطر خدا و دشمن داشتن به خاطر خدا

18) شرط بهره مندی از هدایت قرآن و نسخه شفا بخشی آن کتاب آسمانی این است که انسان.........

الف) لجوج و متعصّب نباشد و در جستجوی حق باشد

ب) نماز و روزه اش ترک نشود

ج)به دنبال کسب علم و دانش باشد

د)اصولاً قرآن، همه را هدایت می کند و شرط و شروطی برای آن وجود ندارد.

19) اولین درجه ربوبیّت و خداوندگاری( تسلّط) که در نتیجه عبودیبت حاصل      می شود، کدام است؟

الف) افزایش قدرت تمرکز و حضور قلب

ب) انسان مالک نفس خود می شود و برآن تسلط می یابد

ج) به انسان مستجاب الدعوه در ارتباط با خودش تبدیل می شود

د) به اذن الهی قدرت دخل و تصرّف در جهان را پیدا می کند.

20) کدام گزینه صحیح است؟

الف) طبق بیان قرآن کریم، کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند،خداوند رحمان، محبّت آن ها را در دل ها می افکند.

ب) عبادت خدا سبب تبدیل شدن " من" به " ما " می شود.

ج) عبودیّت و رفتن انسان به سوی خدا، رفتن اسان از " خود " ناقص تر به " خود " کامل تر است، بنابر این، هرچه انسان توجّهش  به خدا بیشتر شود، آن وقت است که نفس خودش را بهتر خواهد شناخت.

د) تمام موارد

.

کمیته فرهنگی بیمارستان مهدیه

 

 

  • گروه خبری : یاهویی
  • کد خبر : 91801
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب