• تاریخ انتشار : 1399/08/15 - 12:12
  • بازدید : 172
  • تعداد بازدید : 66
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
اطلاعیه

سؤالات مسابقه پیامکی" سیری مختصر در سیره نبوی"

15 تست- ویژه کارکنان و دانشجویان عزیز مرکز مهدیه -(ارسال گزینه صحیح سؤالات ذیل به همراه ذکر نام و نام خانوادگی، بخش/ واحد محل کار به سامانه پیامکی 300079183 تا ساعت 24 جمعه 99/8/16)

سؤالات مسابقه پیامکی" سیری مختصر در سیره نبوی"-15 تست- ویژه کارکنان و دانشجویان عزیز مرکز مهدیه

-(ارسال گزینه صحیح سؤالات ذیل به همراه ذکر نام و نام خانوادگی، بخش/ واحد محل کار به سامانه پیامکی 300079183تا ساعت 24 جمعه 99/8/16)

به عنوان مثال: حسن محمدی فرجادی- روابط عمومی- 1)ج   2)الف  3)ج  و ...

ملاحظه( جهت یادآوری): جزوه مسابقه در پرتال مرکز مهدیه به نشانی: mmc.sbmu.ac.ir  و همچنین فایل های مشترک واحدها( فایل روابط عمومی) قابل مشاهده است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1-کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) علت اینکه با گذشت زمان دانشمندان اسلامی بهتر می توانند سخن پیغمبر(ص) و ائمه اطهار( ع) را تحلیل کنند، این است که آنان با گذشت زمان نبوغ بیشتری پیدا می کنند.

ب) " فقه" یعنی فهم عمیق.

 

ج)تاریخ میلادی یک تاریخ قراردادی است نه حقیقی .              

د) شیخ مرتضی انصاری بهتر از شیخ مفید، کلام پیغمبر(ص) را تحلیل می کند.

 2-سیره پیامبر(ص) یعنی...؟

الف)رفتار پیامبر(ص)                                                  ب)سبک رفتار پیامبر(ص)

ج)مسافرت های پیامبر(ص) در قبل و بعد از بعثت             د)  تمام موارد

 3- از دلایل اصلی ذکر مصیبت ائمه اطهار علیهم السلام چیست؟

الف)هر مکتبی اگر چاشنی از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آن قدرها نمی تواند در روح ها نفوذ کرده و شانس بقا داشته باشد.

ب) به خاطر نیازی که روح مطهّر آن ها به همدردی دارد، ذکر مصیبت می کنیم.

ج) فقط به این خاطر که ظلم بزرگی بر آن ها رفته است.

د) تمام موارد

4- کدام گزینه صحیح نیست؟ 

الف) منطق عملی، همان سیره است.

ب) مارکسیسم معتقد به منطق عملی ثابت است.

ج)سیره عملی پیامبر(ص) سال دهم هجرت با پیامبر سال دهم بعثت یکسان است  

د) ائمه اطهار(ع) به سعد و نحس ایّام اهمیت نمی دادند و اعتنا نمی کردند.

 5- معنی نسبیّت اخلاق چیست و آیا از نظر اسلام اخلاق، نسبی است یا مطلق؟

الف)یعنی یک عمل در یک زمان و مکانی، اخلاقی و همان عمل در مکان و زمان دیگر ضد اخلاقی است_ اخلاق همیشه مطلق است.

ب)یک عمل در یک زمان و مکانی درجه پائینی از اخلاق را دارد و با مرور زمان، میزان اخلاقی بودن آن افزایش می یابد_ اخلاق همیشه نسبی است.

ج)یعنی اخلاق در گفتار به نسبت اخلاق در رفتار از اهمیت کمتری برخوردار است_ اخلاق هم نسبی است و هم مطلق.

د) یعنی یک عمل در یک زمان و مکانی، اخلاقی و همان عمل، در مکان و زمان دیگر، ضد اخلاقی است_ معیارهای اولیه اخلاقی، مطلق است ولی معیارهای ثانوی اخلاق، نسبی است.

6-  کدام گزینه صحیح است؟

الف) اصول غدر و تجاوز به طور مطلق از اصول ملغی در اسلام است.

  ب) اصل انظلام و استرحام در اسلام گاهی ملغی و گاهی جایز است.

  ج)اصول قدرت و اعمال زور از اصول مطلق در اسلام است.  

    د) تمام موارد

7- از نظر اسلام اگر با کافر حربی هم، پیمانی بستی...

الف)آن را نقض نکن مگر زمانی که او نقض کند

ب)می توانی نقض کنی حتی اگر او نقض نکند .

 ج) حق نقض آن پیمان را نداری حتی اگر او نقض کند.

  د)آن پیمان، باطل است زیرا مسلمان نباید به هیچ وجه با کافر حربی پیمانی ببندد.

8-پیامبر(ص) یک طبیب .......ّبود برا درمان بیماری های روحی، روانی و اجتماعی امّتش.

الف) سیّار                                                ب)ثابت                               ج)گاهی سیّار و گاهی ثابت                      

   د) مرهم دار بود نه میسم دار

9) کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) پیامبران هر زمان که مردم از آن ها تقاضای معجزه می کردند از نشان دادن آن خودداری نمی کردند تا بدین وسیله، بیشتر بتوانند مردم را از شرک نجات دهند.

ب)علت اینکه خداوند غالب پیامبران را با تجهیزات ظاهری و پول و جواهر مبعوث نکرد، این بود که نیروی اختیار مردم از بین نرود و ایمان مردم، جبری نباشد.

  ج) نیروی الهی پیامبران علاوه بر معجزه، نیرویی است که در همّت و اراده و عزم و روح پیامبران نهفته است.

د)پیامبر(ص) در زندگی، " خفیف المؤونه" بود.

10)کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) تاریخ دنیا از حدود 1400 سال پیش از دوره اسلام به این طرف، تا حدودی روشن است.

ب) بعضی از داستان های قرآن جنبه تمثیل دارد و به جهت پند و اندرز آمده و واقعی نیست.     

 ج) در فرهنگ اسلامی نمی توان از وسایل نا مشروع و نا مقدّس برای رسیدن به اهداف مقدس و مشروع استفاده کرد.

  د) داستان رفتن سعدی به بتخانه سومنات در هندوستان، معلوم نیست که واقعیت داشته و ارزش تاریخی داشته باشد.

11)کدام گزینه صحیح است؟

الف)حضرت علی(ع) برای مقابله با قدرت معاویه چند صباحی او را در مقامش تثبیت کرد تا بتواند پایه های حکومت علوی اش را استحکام ببخشد.

ب) به ابوبکر و عمر، لقب " نابغه" داده بودند زیرا از هر وسیله ای برای رسیدن به اهداف شان استفاده می کردند.

ج)پیامبر(ص) تمامی شروط قبیله ثقیف را جهت مسلمان شدن شان پذیرفت.

  د) اگر مشرکی نزد پیامبر(ص) می آمد و با آن حضرت قرار می گذاشت که پیامبر(ص) به او اجازه دهد تا مثلاً یک شبانه روز نماز نخواند و سپس مسلمان شود، پیامبر اجازه می داد.

12) چرا حضرت علی(ع) در جنگ صفّین آب را بر روی دشمن نبست؟

الف)زیرا  آن کار، دور از جوانمردی بود.

 ب) زیرا خداوند آب را برای کافر و مسلمان قرار داده و آن حضرت نمی خواست به هر قیمتی پیروز شود.

ج)زیرا خواست با آن ها معامله کند تا آن ها هم در عوض، فرصت استراحت به سپاهیان علی(ع)بدهند.

د) موارد الف و ب

13)تفسیر صحیح این حدیث پیامبر(ص) چیست؟: " تا می توانید در کارها از دیگران کمک نگیرید حتی برای خواستن یک مسواک".

الف) در هیچ کاری نباید از دیگران کمک گرفت زیرا آن کار سبب تحقیر انسان می شود.

ب) آن کاری را که خودت می توانی انجام دهی ، خودت انجام بده و سربار کسی نباش.

ج)اگر از انجام کاری ناتوان بودی، می توانی از دیگران استمداد کنی و کمک بخواهی.

  د)موارد ب و ج

14)پیامبر(ص): " از........ بپرهیزید که انگیزه آن......... و حاصل آن ........ است.

الف) نادانی_ لجاج_ پشیمانی                                ب) لجاج_ نادانی_ پشیمانی

    ج) نادانی_ نادانی_ نادانی                                 د) هیچکدام

15)پیامبر(ص): " تا ....... درست نشود، ........درست نخواهد شد و تا .......... درست نشود، .......... درست نخواهد بود."

الف) ایمان_ دل_ دل_ زبان                    ب) زبان_ دل_ ایمان_ دل

ج) زبان_ایمان_ دل_ زبان                 د) دل_ ایمان_ زبان_ دل

 

کمیته فرهنگی بیمارستان مهدیه

 

 

  • گروه خبری : یاهویی
  • کد خبر : 98301
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب