• تاریخ انتشار : 1401/02/01 - 12:46
  • بازدید : 81
  • تعداد بازدید : 81
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
اطلاعیه

سؤالات مسابقه پیامکی" تفسیر سوره مبارکه عصر- اثر استاد شهید مطهری"

سؤالات مسابقه پیامکی" تفسیر سوره مبارکه عصر- اثر استاد شهید مطهری"- ویژه همکاران و دانشجویان محترم مرکز مهدیه

سؤالات مسابقه پیامکی"تفسیر سوره مبارکه عصر- اثر استاد شهید مطهری "- 10تست- ویژه کارکنان و دانشجویان عزیز مرکز مهدیه (ارسال گزینه صحیح سؤالات ذیل به همراه ذکر نام و نام خانوادگی، بخش/ واحد محل کار به سامانه پیامکی 300079183تا ساعت 24 شنبه 1401/2/3) به عنوان مثال: حسن محمدی فرجادی- روابط عمومی- 1)ج 2)الف 3)ج و ... ملاحظه( جهت یادآوری): جزوه مسابقه در پرتال مرکز مهدیه به نشانی: mmc.sbmu.ac.ir و همچنین فایل های مشترک واحدها( فایل روابط عمومی) قابل مشاهده است.

---------------------------------------------------------------------------------------------

 1-چرا خداوند به مخلوقاتی مانند خورشید، ماه، اوقات شبانه روز و ... قسم یاد می کند؟ 

الف) زیرا ارزش وجودی بعضی از آن ها بیشتر از انسان است.

ب) زیرا خداوند می خواهد عظمت و احترام مخلوقات را به بشر یادآور شود که این عظمت باید مورد توجه انسان قرار گیرد.

ج) شأن خداوند والاتر از آن است که به مخلوقات خودش قسم یاد کند بلکه این قسم را از زبان انسان بیان می کند.

د) تمام موارد

2-کدام گزینه در باره معنی کلمه " عصر" صحیح است؟

الف)فشردن             ب) زمانه و روزگار          ج) قسمت آخر روز            د) تمام موارد

3-در فرهنگ قرآنی اینکه زمانه، انسان را تحت فشار قرار می دهد، نقص است یا کمال و چرا؟

الف) نقص است – زیرا آسایش را از انسان سلب می کند.

ب) کمال است – زیرا انسان در سایه آن سختی هاست که آبدیده شده و به کمال می رسد به شرطی که قدر آن ها را بداند.

ج) نقص است – زیرا بی جهت وقت و انرزی انسان را صرف برطرف کردن آن سختی ها می کند و در نتیجه، فرصت و توان سیر در مسیر کمال را از او سلب می نماید.

د) نه نقص است و نه کمال؛ بلکه این انسان است که سختی های روزگار را ایجاد می کند و گرنه روزگار، در این خصوص کاری با انسان ندارد.

4-اینکه قرآن کریم در سوره مبارکه عصر می فرماید: " همانا انسان در خسر است"( مگر کسانی که ...) یعنی چه؟

الف)عمر و سرمایه انسان در حال نقصان و کاهش است.

ب) انسان دائماً در حال بده و بستان است؛ ولی آنچه می دهد بیشتر است از آنچه می گیرد.

ج)یعنی انسان گاهی در زندگی ضرر می کند و گریزی از آن نیست.

د) یعنی این انسان بت پرست است که در حال ضرر کردن است؛ ولی با اسلام آوردنش، از این خسران نجات می یابد.

5- کدام گزینه بیانگر معنی صحیح عبارت " ایمان به خداوند" است؟

الف)اعتقاد داشتن به وجود خداوند

ب) تسلیم بودن و گرایش به خداوند

ج) اعتقاد به وجود خداوند و تسلیم بودن و گرایش نسبت به او و در ضمن، انسان ایده و آرمان و هدف خود را در وجود خداوند پیدا کند.

د) کلمه "ایمان" مترادف کلمه " تقوا" است و می توانند به جای یکدیگر استعمال شوند.

6- "عمل صالح" یعنی ...... و در فرهنگ قرآنی، عمل صالح، امری ....... است.

الف)عملی شایسته ی همان ایمان به خداوند- نسبی

ب) عملی شایسته ی عرف و فرهنگ جامعه - مطلق

ج) عملی شایسته ی همان ایمان به خداوند - مطلق

د) عملی شایسته ی عرف و فرهنگ جامعه - نسبی

7-" تواصی به حق" در فرهنگ قرآنی به چه معناست؟

الف) من تو را به رعایت حق سفارش و وصیت کنم.

ب) تو مرا به رعایت حق سفارش و وصیت کنی.

ج) من و تو همدیگر را به رعایت حق( آن حقیقت ثابت و وظیفه) ای که هریک داریم سفارش نمائیم.

د) قرب به خداوند از راه عبادات فردی

8-اینکه در جامعه به نام تساهل و تسامح گفته شود: " نباید به وظیفه همدیگر کار داشته باشیم! عیسی به دین خود و موسی به دین خود! "؛ با کدام یک از ارکان سعادت انسان و نجاتش از خسر و زیان در تضاد است؟

الف) ایمان               ب) عمل صالح               ج) تواصی به صبر                  د) تواصی به حق

9) کدام گزینه صحیح نیست؟ 

الف)جابر بن عبدالله انصاری به همراه عطیّه، در اولین اربعین بعد از واقعه کربلا به زیارت مرقد مطهّر امام حسین(ع) و یاران با وفایش رفت و خطاب به آن ارواح مطهّر گفت: " شهادت می دهم که اگر چه ما (در واقعه کربلا) نبودیم، ولی با شما هستیم ( و در ثواب شما شریک می باشیم).

ب) اگر وقت نماز وسیع باشد و طلبکار طلب خود را مطالبه کند و اجازه نماز خواندن را در آن لحظه به بدهکار ندهد و بگوید: " اول بدهی ات را بپرداز؛ بعد نمازت را بخوان" و ضمناً بدهکار توان پرداخت بدهی خود را نیز داشته باشد؛ عمل صالح این بدهکار در این شرایط این است که اول نمازش را بخواند، سپس بدهی اش را به آن طلبکار بپردازد.

ج) "عمل صالح" یعنی اینکه در هر شرایطی که هستی، ببین در آن لحظه، وظیفه ی ( شرعی و انسانی) تو چیست؟

د) در بسیاری از آیات قرآن کریم بلافاصله بعد از کلمه " آمنوا "، عبارت " عملوا الصالحات" آمده است و این نشان از آن دارد که ایمان و عمل از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند.

10)کدام گزینه صحیح است؟

الف) " تواصی به صبر" یعنی یکدیگر را سفارش کنیم به صبر و پایداری در انجام وظایف الهی خویش.

ب) " اصبروا " یعنی همان تواصی به صبر.

ج) " رابطوا " یعنی برای تشخیص حق از باطل در هر موردی، به قرآن مراجعه کنید.

د) طبق تفسیر سوره مبارکه عصر؛ برای اینکه انسان دائماً در حال زیان نباشد، فقط کافی است که ایمان و عمل صالح داشته باشد.

کمیته فرهنگی بیمارستان مهدیه

  • گروه خبری : یاهویی
  • کد خبر : 115803
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب