سه شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٦ - 
Fmenu Not Found
سایر مقالات
Fmenu Not Found
اضطراب و ناباروری
 

اضطراب و ناباروری

آیا شما میدانید استرس چیست و چه نشانه هایی دارد ؟ آیا میدانید چه ارتباطی بین استرس و ناباروری وجود دارد ؟ روش های کنترل استرس را میدانید؟
در این مقاله شما جواب این پرسش ها را خواهید آموخت


اضطراب
اضطراب احساس ناخوشي، نگراني يا تنشي  است كه شما در پاسخ به شرايط تهديد كننده يا فشارزا ارائه مي دهيد.
اضطراب مي تواند خفيف يا چنان شديد باشد كه شما را به هراس افكند. به طورطبيعي اضطراب زود گذراست، ولي هر گاه مدت زمان طولاني دوام يابدو يا بدون فشاررواني يا تهديد روي دهد، آنگاه بايد بيماري تلقي شود.
وجود اضطراب در حد اعتدال آميز آن، پاسخي سازش يافته تلقي مي شود.اضطراب است که ما را وا مي دارد تا براي معاينه کلي به پزشک مراجعه کنيم، اگر وعده ملاقاتي با کسي گذاشته ايم، به موقع در سرقرار حاضر شويم، در يک جاده لغزنده با احتياط رانندگي کنيم و اما اگر اين دلشوره شديد شود و احساس کنيد گرفتار ترسي شده ايد که آرامش را از شما گرفته است، اين اضطراب مشکل آفرين ميشود.


نشانه هاي اضطراب كدامند؟
نشانه هاي اضطراب را مي توان به دو بخش طبقه بندي كرد:
روان شناختي و جسماني
نشانه هاي روان شناختي اضطراب عبارتند از:دلواپسي، تحريك پذيري ،هراس، احساس خطر قريب الوقوع، بي قراري، ترس ، ناتواني در حفظ آرامش،دشواري در تمركز ،مشكلات خواب و فقدان لذت
نشانه هاي جسماني نيز مشتمل است بر: خشكي دهان،  سرخ شدن،  تهوع و استفراغ، غش و ضعف، اسهال،  يبوست، سرگيجه،  تنش عضلاني ، تكرر ادرار،تحرك بيش از حد، مشكلات جنسي،  لرزش ، افزايش ضربان قلب يا بي نظمي ضربان آن، آه كشيدن، تنفس تند و سريع، تعريق به ويژه در كف دست ها.


رابطه اضطراب با ناباروری
نازايي به عملكرد سايكولوژيك غير طبيعي يك قسمت از بدن در يك يا هر دو زوج اطلاق مي‌شود.رابطه بين استرس و نازايي هنوز به طور دقيق مشخص نيست اگرچه بدون ترديد نازايي سبب ميزان قابل ملاحظه‌اي استرس مي‌شود. که در این صورت ، استرس بيش از حد ممكن است سبب قطع كامل سيكل قاعدگي شود و در موارد با شدت كمتر ممكن است سبب عدم تخمك گذاري و سيكل نامنظم قاعدگي شود .در هنگام استرس غده هيپوفيز مقدار زيادي پرولاكتين توليد نموده كه بالارفتن اين هورمون سبب تخمك‌گذاري نامنظم مي‌شود .همچنین ترشح هورمون کورتیزل در زمان اضطراب باعث عدم آزاد گشتن تخمک میگردد. استرس مي‌تواند سبب كاهش تعداد اسپرم شود.و علاوه بر اثرات مستقيم ، استرس مي‌تواند سبب توقف تمايلات جنسي،اختلال در نعوظ ، كاهش تعداد نزديكي ، در نتيجه كاهش باروري شود.


زمان های خاصی که استرس زا هستند:

1.    زمان نزدیکی جنسی
2.    انتظار  براي  شروع  پريود،عقب انداختن .
3.    پاسخ دادن به سوالات فاميل و دوستان.
4.    تلاش براي درمان نازايي به همراه فشارهاي كاري.
5.    تصميم براي ديدن پزشك.
6.    تصميم براي درمان.
7.    انتظار براي نتيجه، آيا اسپرموگرام طبيعي است ؟آيا تخمك بارور شده؟
بسياري از اين استرس‌ها در زمان درمان IVF تشديدمي‌شود.


غلبه براضطراب
راههای زیادی برای غلبه بر اضطراب وجود دارد .اما شما باید راهکار مناسب با شخصیت خود را پیدا کنید  .به خاطر داشته باشید بعضی از این مهارت ها نیاز به تمرین مستمر دارد تا ثمر بخش شود .درست مانند دوچرخه سواری یا شنا به زودی شما میتوانید احساس نگرانی خود را کنترل کنید.


چند اصل اساسی در کنترل اضطراب

اندیشه مثبت و منطقی:از اندیشه مثبت و منطقیبرای‌دیدن خود و موقعیت حول و حوش خود استفاده كنید. مراقب افکار منفی خود باشید و با روش های کنترل ذهن انها را کنترل نمایید.

تجسم یک منظره زیبا:تجسم یک منظره زیبامی‌‌تواند ذهن شما را از یک موقعیت استرس زا دور کند. هر گاه فرصت کردید، چشم های خود را ببندید و مکانی آرام و زیبا را در ذهن خود مجسم کنید. سعی کنید تمام جزئیات آن مکان را احساسکنید. نوای دلنشین، منظره زیبا، عطر دل انگیز  همچنین می‌‌توانید با خواندن یک کتاب و یا گوش کردن به یک موسیقی آرام و دلنشین، اضطراب را از خود برانید.

گفتگوی درونی و خود گویی:گفتگوی درونی و خود گویی منفی خود را کنترل کنید.

برنامه ریزی کنید: یکی از عوامل استرس از استفاده نادرست از زمان و نداشتن برنامه ریزی مناسب می‌‌باشد. لیستی از وظایف روزانه خود تهیه کنید و بر اساس درجه اهمیت آنها را تنظیم کنید. سعی کنید کارهای مهم تر را زودتر انجام دهید. بعد از انجام هر کار، آن را از لیست برنامه خود خط بزنید. صبح قبل از هر چیز کارهای را انجام دهید که علاقه چندانی به آنها ندارید، اما مجبورید انجام دهید. به این ترتیب، بقیه روز احساس نگرانی کمتری خواهید کرد . هدف‌هایی را برای خود مشخص كنید تا كسی را كه می‌خواهید بشوید و اینگونه اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید .

تنفس عمیق شکمی بکشید:نکات مهم:وقتی مضطرب هستید، نمی توانید به راحتی نفس بکشید و این مسأله به خودی خود تولید استرس می‌‌کند. ممکن است حتی بدون آنکه متوجه باشید نفس خود را در سینه حبس کنید. میزان اکسیژن در خون کاهش می‌‌یابد و عضلات شما منقبض می‌‌شوند. ممکن است احساس سردرد کنید و یا نگرانی شما افزایش یابد. بعد ازچند ثانیه هوا را در ریه های خود نگه دارید. سپس به آرامی این هرگاه احساس نگرانی کردید، نفس عمیق بکشید، و تا ۱۰بشمارید و هوا را آزاد کنید.

ارتباط برقرار کنید:هرگاه احساس تنهایی و یا نگرانی کردید به دیدار یکی از دوستان خود بروید و با او صحبت کنید.با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید,سعی کنید دوستان بیشتری پیدا کنید

فعال باشید: فعالیت های بدنی نقش مهمی در کاهش اضطراب دارد. شما با ورزش کردن و سایر فعالیت های بدنی می‌‌توانید فشارهای روانی ناشی از اضطراب را کاهش دهید. سرگرمی مورد علاقه خود را پیدا کنید .

و در آخر برای کنترل بهتر اضطراب خود به روان شناس مرکز مراجعه کنید .

 
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی
آدرس : تهران - بزرگراه شهید چمران خیابان یــمن - خیابان شهید اعــرابی جنب بیمارستان آیت الله طالقانی

تلفن : 23871 - 021
پست الکترونیک : info@sbmu.ac.ir
 
 
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.